Most im. gen. Antoniego Madalińskiego jest niezwykle ważnym elementem infrastruktury w Ostrołęce, którego historia sięga lat 1994–1996, kiedy to zrealizowano jego budowę. Początkowo, w planach ostrołęckiego Urzędu Wojewódzkiego, przewidywano jedynie stworzenie kładki pieszej, mającej na celu połączenie starego centrum miasta z prawobrzeżnymi terenami zalewowymi. Z biegiem czasu jednak postanowiono zrealizować bardziej ambitny projekt.
Decyzja o budowie mostu, pełniącego funkcję alternatywną dla starego mostu na drodze krajowej Warszawa-Augustów, okazała się kluczowa, zwłaszcza w kontekście prowadzonych wówczas remontów. Dzisiaj most Madalińskiego jest nie tylko praktycznym szlakiem komunikacyjnym, ale również jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Ostrołęki.
Konstrukcja
Most im. gen. Antoniego Madalińskiego to unikatowa konstrukcja, która wyróżnia się spośród innych mostów w regionie. Inspiracją dla jego budowy były dawne projekty mostów na trasie kolejowej Bombaj – Kalkuta, ale przede wszystkim nawiązuje do charakterystycznego mostu Barqueta w Sewilli, który został wzniesiony z okazji wystawy EXPO 1992.
Konstrukcja ta jest jedną z nielicznych tego rodzaju w Polsce. Dodatkowo, most Madalińskiego jest podwieszony na łuku, co nadaje mu nowoczesny wygląd. Wytrzymałość mostu opiera się na dziesięciu parach lin, które go podtrzymują, zaś całość mocowana jest na czterech betonowych podporach, umiejscowionych po obu stronach rzeki.
Ciekawym aspektem tej konstrukcji są cztery przęsła, których rozpiętości wynoszą 32 + 110 + 32 + 32 m. Co jednak szczególnie wyróżnia ten most w dolnym nurcie Narwi oraz innych podobnych rzek w Polsce, to fakt, że nie występują podpory umieszczone w wodzie, co jest rzadkością w tego rodzaju budowlach.
Osobą odpowiedzialną za projekt mostu jest dr hab. inż. Marek Jan Łagoda, uznawany ekspert z warszawskiego Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, który wniósł swoją wiedzę oraz doświadczenie do realizacji tego unikalnego przedsięwzięcia.
Patron
Patronem mostu jest generał Antoni Józef Madaliński, uznawany za jednego z najwybitniejszych dowódców wojskowych w historii Polski. W roku 1794, pełniąc wówczas funkcję brygadiera, A. Madaliński podjął kluczowe działania, prowadząc polskie wojsko z Ostrołęki do Krakowa. Ta istotna operacja miała zasadnicze znaczenie, ponieważ zainicjowała insurekcję kościuszkowską, która miała ogromny wpływ na bieg historii naszego kraju.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Lądowisko Ostrołęka | Ostrołęka (stacja kolejowa) | Ostrołęka Fabryka | RTON OstrołękaOceń: Most im. gen. Antoniego Madalińskiego